Direktlänk till inlägg 29 maj 2010

Måste bli bättre på det här...

Av Michael Rosell - 29 maj 2010 22:24

Ibland räcker inte tiden till för att göra små enkla saker som att uppdatera min blogg!

Det har hänt en del sedan sist....


Bröllopet är avklarat, helt fantastiskt roligt och skönt att det flöt på utan några konstigheter. Men jag var helt slut i flera dagar efteråt men känns ändå konstigt - vad skall vi göra nu??

Nåja, kan ju ägna mig lite åt hundarna. De har bland annat tagit årets första bad i Västersjön. Xanto tvekade en halv sekund och sedan var han ute och simmade. Skönt att ha två hundar som älskar att bada. Zelda har väntat hela vintern på detta, varje gång vi har gått runt sjön har hon rusat ner till strandkanten och väntat på att vi skall ge henne lov att hoppa i. Svårt att förklara att det låg en meter is på sjön och lite längre fram inte var tillräckligt varmt. Hon hade nog gladeligen hoppat i även om det bara var ett par grader.


Träningen med Xanto går sakta men säkert framåt. Han är en riktig stjärna vad det gäller spår. Han ger sig inte utan spårar tills han hittat den lilla pinnen eller vad vi nu lagt ut. Lydnaden börjar komma igång också. Kan både sitta och ligga kvar i längre stunder. Hinder är inte heller några problem. Passivitetsträningen går också bättre och bättre, klarar av att sitta uppbunden utan att lipa ihjäl sig  Det vi måste träna på mer är inkallning och ingångar.


I onsdags fick jag vara stand-in för husse på valpkursen. Gick väldigt bra och nu har vi hittat ytterligare en gren som vi kan utveckla - not, men Xanto tyckte att det var väldigt roligt på agilitybanan. Han sprang slalom, hoppade hinder men grejen framför allt var TUNNELN.... han for igenom 4 gånger fram och tillbaka innan jag fick stopp på honom. Sista gången stannade han mitt i så jag fick krypa halvägs in och locka ut honom. Egentligen är det ju bra att han inte är rädd att krypa in på konstiga ställen om nu husse tänker utbilda sig och Xanto inom bevakning.


I dag var vi även en sväng på Höglandets brukshundsklubb som nu har blivit en godkänd brukshundsklubb i smålandsdistriktet. Det händer en hel del saker där, nu har klubbstugan kommit på plats och håller på att renoveras. Apellplanen är upprensad och nysådd. Blir nog riktigt bra!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Michael Rosell - 24 mars 2011 19:02


Efter några dagars vila, pga en liten skada på höger tass-är det nu full fart igen. Åkte till Hökensås och insåg att om en vecka kan all snö vara borta       Den är min... ...

Av Michael Rosell - 21 mars 2011 08:40

Igår blev det några timmars bevakningsträning, med Xantos syster Xera. Ljudmarkering med olika avstånd ut till figgen fokuserade vi på. Båda hundarna skötte sig utmärkt. Tre månader till certprovet    ...

Av Michael Rosell - 19 mars 2011 15:02

       Bus med matte & träning

Av Michael Rosell - 18 mars 2011 19:58

Xanto snart 17 månader gammal i träning- och profilbild. (ser Du belöningen i första bilden?) Målsättningen vi har under året är; Ha kul Göra tävlingsdebut under våren Klara cert.provet till patrullhund i juni      ...

Av Michael Rosell - 18 mars 2011 19:39

ansvaret för denna blogg på Xantos husse. Han tycker att jag skriver alldeles för sällan och det stämmer nog. Har varit rätt mycket annat som fått ta plats. Men jag kommer nog att sticka in med ett inlägg här och där. Hej och hå/Lotta och Zelda  ...

Ovido - Quiz & Flashcards